درآمدزایی از صرافی‌های غیرمتمرکز
5/5 - (3 امتیاز)

صرافی‌های ارز دیجیتال پلتفرم‌های معاملاتی برای خریدوفروش و تبادل ارزهای دیجیتال هستند. زمانی که اسم صرافی به گوشمان می‌رسد، ناخودآگاه یاد صرافی‌های متمرکز مشهور می‌افتیم. اما لازم است بدانید که نوع دیگری از صرافی وجود دارد که به آن صرافی غیرمتمرکز گفته می‌شود. این صرافی توسط هیچ سازمانی کنترل نمی‌شود و معاملات را بدون واسطه انجام می‌دهد.

مقررات و مواردی مانند احراز هویت و قوانین صرافی‌های متمرکز در این نوع صرافی وجود ندارد و اجباری به انجام آن نیست. بااین‌حال می‌‌توان گفت که صرافی‌های غیرمتمرکز دارای امنیت بالایی هستند و می‌‌توانند معاملات را در بستری امن انجام دهند. در طی سال‌های اخیر صرافی‌های غیرمتمرکز مختلفی محبوبیت زیادی کسب کردند. تمام این صرافی‌ها تلاش می‌کنند تا پلتفرم معاملاتی قوی و مطمئنی را در اختیار کاربران قرار دهند. در این نوع صرافی‌ها کاربران نیازی به شخص ثالث ندارند و تمامی و معاملات بدون واسطه انجام می‌شود.

امروزه باتوجه‌به پیشرفت صرافی‌های غیرمتمرکز و گسترش آن در شبکه اتریوم، استقبال بیشتری از این صرافی‌ها شده است و احتمال می‌رود که نوآوری این تکنولوژی در بخش‌های مختلف ارزهای دیجیتال اتفاق بیفتد. صرافی غیرمتمرکز ممکن است برای بسیاری از افراد ناآشنا باشد؛ بنابراین آشنایی کامل با پروتکل‌ها و نحوه عملکرد این صرافی اهمیت دارد. آگاهی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ادامه مقاله به بررسی نحوه کار این نوع صرافی‌ها می‌پردازیم و روش‌های کسب درآمد از آن‌ها را بیان می‌کنیم. در انتها نیز چند صرافی غیرمتمرکز محبوب را معرفی خواهیم کرد. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

بیت بد تحلیلگر حوزه بلاکچین درباره صرافی‌های غیرمتمرکز

 

 

 

آشنایی با نحوه کار صرافی غیرمتمرکز

آشنایی با نحوه کار صرافی غیرمتمرکز اهمیت زیادی دارد. برای درک بهتر نحوه کار این نوع صرافی لازم است ابتدا با قرارداد هوشمند آشنا شوید. به‌طورکلی قرارداد هوشمند نرم‌افزاری است که در شرایط خاص می‌تواند یک یا چند دستور را اجرا کند. قراردادهای هوشمند روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند. بلاک‌چین ارز دیجیتال اتریوم در حال حاضر بزرگ‌ترین اجراکننده قراردادهای هوشمند است.

 این قراردادها نمی‌توان کنترل یا متوقف کرد و حتی سازنده آن نیز نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند؛ بنابراین زمانی که یک قرارداد هوشمند اجرا شود، امکان توقف آن وجود ندارد. معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز در داخل قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند. در این صرافی‌ها معاملات به‌گونه‌ای است که طرفین سفارش خود را در داخل صرافی ثبت می‌کنند و قرارداد هوشمند با مطالعه و چک‌کردن تمامی نکات معامله را انجام می‌دهد.

 ازآنجایی‌که هیچ دولت یا ارگان خاصی در این صرافی دخالت ندارد، قانون‌گذاری خاصی نیز در آن وجود ندارد. از ویژگی‌های معامله در صرافی غیرمتمرکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارمزد پایین
  • سرعت کم در انجام معاملات
  • ارزهای دیجیتال محدود
  • زمان‌بر بودن معاملات به دلیل حجم پایین معاملات
  • عدم نیاز به انتقال دارایی به کیف پول صرافی
مزایا و معایب صرافی غیرمتمرکز

مزایا و معایب صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌ متمرکز دارای مزایا و معایبی است. بررسی این تفاوت‌ها می‌تواند در انتخاب بهتر کاربر کمک‌کننده باشد. ازجمله مهم‌ترین مزایا و معایب این صرافی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صرافی‌های متمرکز سازمان خاصی مسئولیت کنترل دارایی کاربران را برعهده دارند؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل افرادی وجود دارند که می‌توانند به‌عنوان طرف حساب باشند و مشکل کاربران را رفع نمایند. در صرافی‌های غیرمتمرکز چنین قابلیتی وجود ندارد؛ چراکه هیچ دولت یا ارگان خاصی پشت این صرافی وجود ندارد و معاملات توسط کامپیوتر‌های زیادی از سرتاسر دنیا اداره می‌شود؛ بنابراین اساس کار این صرافی ایجاب می‌کند که قراردادهای هوشمندی که اجرا می‌شوند بدون توقف و خطا انجام شوند. این ویژگی می‌تواند هم یک مزیت و هم یک نقص محسوب شود.
  • در صرافی‌های متمرکز انجام مراحل احراز هویت ضروری است و برای شروع کار در چنین صرافی‌هایی حتماً باید ارائه مدارک و مراحل احراز هویت انجام شود. اما در صرافی غیرمتمرکز چنین شرایطی وجود ندارد و اشخاص می‌توانند به‌صورت ناشناس معاملات خود را انجام دهند. کاربران برای انجام معاملات در این صرافی‌ها تنها باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به صرافی غیرمتمرکز متصل کنند
  • ازآنجایی‌که امکان فعالیت در صرافی‌های متمرکز به دلیل تحریم‌های ایجاد شده برای کاربران ایرانی با محدودیت‌های زیادی روبرو است و امکان مسدود‌سازی دارایی افراد وجود دارد، صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای کشورهای تحریم شده باشند. در این صرافی‌ها محدودیتی برای افراد وجود ندارد؛ بنابراین ازاین‌جهت نسبت به صرافی‌های متمرکز برتری دارند.
  • امکان هک و سرقت دارایی در صرافی‌های غیرمتمرکز بسیار دشوار است؛ چراکه در این صرافی‌ها نیاز به انتقال دارایی به کیف پول نیست. ارزهای دیجیتال در صرافی نگهداری نمی‌شود بنابراین می‌توان گفت که امنیت این صرافی‌ها زیاد است.
  • از سوی دیگر دسترسی به پروژه‌های مختلف در این صرافی یکی از مزایای مهم آن محسوب می‌شود.
  • از دیگر مزایای صرافی غیرمتمرکز می‌توان به کارمزد پایین در این صرافی‌ها اشاره کرد.
  • مقیاس‌پذیری از جمله مواردی است که باعث شده سرعت معاملات در این صرافی‌ها کاهش یابد و یکی از معایب صرافی‌های غیرمتمرکز باشد.

تفاوت‌های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز از جنبه‌های مختلفی با صرافی متمرکز تفاوت دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، هردو این صرافی‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که باعث شده کاربران یکی را بر دیگری ترجیح دهند.  از جمله تفاوت‌های اصلی این صرافی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 امنیت

 در صرافی غیرمتمرکز به دلیل اینکه هیچ سرمایه‌ای ذخیره نمی‌شود، امکان سوءاستفاده و هک‌کردن آن بسیار دشوار است بنابراین می‌توان گفت که امنیت این صرافی بسیار زیاد بوده و نسبت به صرافی‌های متمرکز مطمئن‌تر است. بااین‌حال باید توجه داشت که انتخاب صرافی متمرکز مناسب نیز می‌تواند تا حدود زیادی تأمین‌کننده امنیت معاملات باشد.

 کارمزد

کارمزد صرافی از جمله مسائل مهمی است که در انتخاب آن توسط کاربران نقش دارد. کارمزد پایین همراه باکیفیت بالای خدمات از جمله ویژگی‌های مثبت صرافی است. در صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ‌گونه ارگان و دولتی وجود ندارد؛ بنابراین بحث کیفیت خدمات را نمی‌توان در صرافی غیرمتمرکز مطرح کرد، اما درصد کارمزد از در این صرافی‌ها اندک است و به‌صورت ثابت باقی می‌ماند. اما در صرافی‌های متمرکز تعرفه کارمزد ثابت نیست و می‌تواند متفاوت باشد.

حق مالکیت

در صرافی‌های غیرمتمرکز حق مالکیت رمزارز تا زمانی که انتقال یابد با خود کاربر است. در صرافی‌های متمرکز به دلیل وجود واسطه دارایی‌ها به حساب صرافی ریخته شده و در این فاصله صرافی به‌عنوان مالک ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

تفاوت صرافی غیرمتمرکز و متمرکز چیست؟

دیفای چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

دیفای   decentralized finance یا دارایی غیرمتمرکز از طریق فناوری بلاک‌چین ایجاد شده است. رایج‌ترین دیفای موجود در بازار ارز دیجیتال اتریوم است. دیفای پروژه‌ها و کاربردهای زیادی دارد. یکی از اولین پروژه‌های آن، صرافی غیرمتمرکز است که در بخش‌های قبل به معرفی و بررسی آن پرداختیم. روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از دیفای یا دارایی غیرمتمرکز وجود دارد.

 این دارایی باهدف ایجاد تقاضای بالا و کاهش کارمزدهای دریافتی به وجود آمده است. دارایی غیرمتمرکز راه‌های جدیدی برای کسب درآمد به‌صورت غیرفعال را پپش‌روی سرمایه‌گذاران قرار داده است. در صرافی‌های غیرمتمرکز افراد می‌توانند مقدار سود خود را در معاملات حساب و یا به‌وسیله اهرم‌ها میزان سود دریافتی خود را افزایش دهند.

از جمله روش‌های کسب درآمد از طریق دارایی غیرمتمرکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 استخراج نقدینگی

 استخراج نقدینگی یا ییلد فارمینگ (Yield Farming) از جمله روش‌های کسب درآمد از دیفای است. در  این روش سرمایه‌گذاران می‌توانند با مشارکت در فرایند استخراج ارز دیجیتال فرد دیگری مقادیری سود کسب کنند. دارایی افراد در این روش در استخر نقدینگی قرار می‌گیرد. با این کار سرمایه‌گذاران به کمبود نقدینگی صرافی کمک کرده و صرافی نیز به این افراد پاداش می‌دهد. در این روش صرافی هزینه‌ای از خود پرداخت نمی‌کند و از طریق کارمزد تراکنش‌های استخر نقدینگی پاداش مربوط به کاربران را پرداخت می‌کند.

 وام‌گیری

وام‌گیری یا Loaning نیز از جمله روش‌های کسب درآمد از دیفای است. با استفاده از این روش افراد می‌توانند با واردکردن دارایی‌های خود به یک پلتفرم از این دارایی‌ها کسب درآمد کنند. در این روش نیز دارایی افراد در استخر نقدینگی قرار گرفته و افراد دیگر می‌توانند آن را با نرخ بهره ۹ درصد قرض بگیرند. پس از پرداخت کارمزد از طرف وام‌دهنده، ۸ درصد از نرخ بهره به فرد وام‌دهنده و یک درست به صرافی تعلق می‌گیرد؛ بنابراین افراد می‌توانند از این طریق سود قابل‌توجهی را دریافت کنند. کسب درآمد از طریق وام‌دهی روش بسیار مناسبی برای دریافت سود بیشتر از طریق دارایی غیرمتمرکز است.

استیکینگ (Staking)

 این روش این امکان را به کاربر می‌دهد تا با قفل نمودن توکن‌های خود در قرارداد هوشمند درآمد غیرفعال کسب کند. این فرایند به‌طورکلی مشابه یک بانک سنتی است. تفاوت اصلی این روش با بانکداری سنتی در این است که تعداد واسطه‌های کمتری دارد؛ بنابراین سود بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از جمله مزایای این روش سرمایه‌گذاری می‌توان به تشویق کاربران برای قفل‌کردن دارایی به‌صورت بلندمدت و دریافت آن به‌عنوان بخشی از درآمد اشاره کرد.

کسب درآمد از دیفای و صرافی غیرمتمرکز

معرفی بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

از جمله بهترین صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال از نگاه کاربران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ  (Uniswap Exchange)

 این صرافی امکان معاملات غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین اتریوم را دارد. شما می‌توانید در این صرافی به تبادل و مبادله اتریوم و توکن‌های این ارز بپردازید. صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در حال حاضر یکی از بهترین و محبوب‌ترین صرافی‌ها در بین کاربران است. این صرافی توکن مدیریتی ندارد. همچنین مقاومت زیادی نسبت به حملات داشته و با فضای دیفای سازگاری بیشتری دارد.

 صرافی تراست سواپ (TrusSwap)

این صرافی غیرمتمرکز ازجمله صرافی‌های جدید محسوب شده و هدف اصلی آن ساده‌سازی تراکنش‌های مالی است. در این صرافی کارمزد کمی از کاربران دریافت می‌شود و دارای توکن مدیریتی است.  از مزایای این صرافی می‌توان به شرکت در رأی‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد. این صرافی معاملات خود را بر روی بلاک‌چین اتریوم فراهم کرده و با محاصره کوین‌ها در توکن‌های ERC20 به بلاک‌چین‌های دیگر گسترش می‌یابد.

 صرافی انی سواپ (AnySwap)

در این صرافی از تکنولوژی Fusion SDCRM استفاده می‌شود. این تکنولوژی باعث می‌شود مبادلات بین کوین‌ها از الگوریتم امضای EdDSA و ECDSA استفاده کنند. با استفاده از تکنولوژی به‌کاررفته در این صرافی می‌توان به‌راحتی به مبادله اتریوم، بیت‌کوین و توکن‌های مبتنی بر ERC20 و دیگر دارایی‌های غیرمتمرکز پرداخت. این صرافی دارای توکن مدیریتی است و امنیت بالایی دارد. در این صرافی با تأمین نقدینگی به افراد پاداش تعلق می‌گیرد که این موضوع باعث جذب افراد بیشتر به این صرافی می‌شود.

صرافی وان اینچ (1inch Exchange)

از این صرافی به‌عنوان گردآورنده دیگر صرافی‌ها یاد می‌شود؛ چراکه از  چندین صرافی مختلف تشکیل شده است. از جمله ویژگی‌های این صرافی می‌توان به کسب سود آربیتراژی اشاره کرد. این صرافی تنوع خوبی از ارزهای دیجیتال را دارد. در این صرافی پس از ثبت سفارش میزان کارمزد تعیین می‌شود. در صرافی وان اینچ علاوه بر امکان معامله و کسب سود آربیتراژی امکان شرکت در پروژه‌های وام‌دهی دیفای و استخر نقدینگی وجود دارد.

 صرافی بایننس غیرمتمرکز (Binance DEX)

صرافی بایننس در سال ۲۰۱۹ از صرافی غیرمتمرکز خود نیز رونمایی کرد. این صرافی برای انجام معاملات از هسته پردازش اصلی در بایننس متمرکز استفاده کرده است؛ بنابراین سرعت تراکنش‌ها در صرافی غیرمتمرکز آن تفاوتی با نوع متمرکز ندارد. اما کارمزد متفاوتی وجود دارد. از جمله مشکلاتی که در این صرافی وجود دارد این است که امکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی در داخل کشور وجود ندارد.

صرافی بالانسر (Balancer)

 صرافی غیرمتمرکز بالانسر یک صرافی سرمایه‌گذاری و ارائه‌دهنده نقدینگی است. در این صرافی می‌توان با اتصال کیف پول ارز دیجیتال به معامله پرداخت. در حال حاضر این صرافی حجم معاملاتی‌ای حدود ۲۱ میلیون دلار دارد.

Bitbod
پروفایل اینستاگرام بیتبد

باربد معصومی

Bitbod@

سلام، من باربد معصومی هستم!

محقق و تحلیل‌گر بلاکچین و رمز ارزها

  • 1M فالوور اینستاگرام
  • 124K ممبر تلگرام

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *